Wednesday, March 4, 2009

Apa itu francais..

Sekarang rata-rata orang asyik bercakap tentang francais. Semua orang kat business dia francais. Baru-baru ini saya menghadiri satu sesi di salah sebuah syarikat MLM di Ibu kota. Mereka pun mengatakan bahawa mereka juga buat francais.. Wah!!!!! MLM pun francais jugak.
Apa yang saya nak berkongsi adalah pengalaman dan pengetahuan saya selama saya berada di Otai Training.
Francais di malaysia, cukup baru. Akta francais mula di gubal pada tahun 1998. Francais boleh di definasikan sebagai satu cara atau sistem perniagaan yang di kongsikan bersama kepada ahli-ahli perniagaan yang ingin menceburi sesebuah francais. Ianya merangkumi perjanjian dua hala dari francaisor dan francaisi, pembayaran royalti, pembayaran yuran dan pembekalan bahan mentah.
Selalunya bila orang cakap pasal francais ramai akan mentafsirkan sebagai "kor buat macam aku buat , barang aku punya, kor niagajer nanti bulan-bulan aku amik yuran..." Jenis perniagaan ini mirip kepada licesing(lesen).
Pastikan jangan salah tafsir tentang perkataan FRANCAIS. Insyallah saya akan menulis tentang bagaimana sebenarnya kita menilai sesebuah syarikat Francais sebelum kita melabur didalam perniagaan tersebut.

No comments:

Post a Comment