Tuesday, March 17, 2009

FAKTOR KEJAYAAN FRANCAISI


Pada pendapat saya, di antara penyebab yang menyumbang kearah kejayaan seseorang francaisi adalah seperti berikut:


1)Memilih francaisor dan sistem francais yang telah terbukti mempunyai rekod kejayaan yang cemerlang.

2)Memilih produk atau perkhidmatan yang sesuai dengan minat, latar belakang dan kecenderungan francaisi

berkenaan.

3)Mempunyai sikap positif yang berterusan , motivasi yang tinggi dan sanggup bekerja keras.

4)Mempunyai hala tuju yang jelas dan melaksanakan sendiri penyelidikan, perancangan dan pelan perniagaan

yang realistik.

5)Mempunyai modal yang mencukupi, sesuai dengan kos pelaburan yang diperlukan. Mengharapkan pinjaman

bank 100 peratus walau dengan apa cara sekalipun, adalah sesuatu yang tidak praktikal.

6)Pinjaman yang terlalu besar bukan sahaja menuntut pembayaran balik yang tinggi dan mendedahkan kepada

masalah aliran tunai, bahkan tidak mungkin akan dapat melahirkan francaisi yang benar-benar komited.

Francaisi seharusnya bersedia untuk menyediakan modal sendiri sekurang-kurangnya 30 peratus daripada kos

pelaburan keseluruhan.

7)Memiliki dan menjalankan sendiri perniagaan francais berkenaan secara sepenuh masa (tidak mengharapkan

kepada pengurus atau orang lain yang menguruskan operasi harian perniagaan tersebut).

8)Berdasarkan pengalaman, komitmen pengurus selalunya tidak setinggi komitmen francaisi yang merupakan

usahawan yang membuat pelaburan di dalam perniagaan berkenaan.

9)Begitu juga dari aspek hubungan dengan francaisor, pengurus selalunya tidak berada di kedudukan untuk

membuat dan melaksanakan keputusan dengan cepat, dan ini menyukarkan hubungan francaisi-francaisor;

10)Mematuhi sistem yang ditetapkan sebagaimana yang termaktub di dalam manual-manual operasi, pemasaran

dan latihan yang disediakan oleh francaisor.

11)Percubaan untuk menyimpang daripada sistem yang ditetapkan (yang selalunya telah terbukti kejayaannya)

bukan sahaja memungkinkan kegagalan operasi, bahkan akan menyebabkan berlakunya hubungan renggang

di antara francaisor dan francaisi yang akhirnya boleh membawa kepada konflik dan penamatan perjanjian;

12)Mempunyai keupayaan komunikasi dan melaksanakan perkhidmatan pelanggan yang baik. Keupayaan
menjalinkan hubungan komunikasi yang baik diperlukan bukan setakat di antara francaisi dengan pelanggan,
tetapi juga dengan francaisor, pembekal, pihak-pihak berkuasa dan francaisi-francaisi yang lain.

Otai franchaise sentiasa memberi tunjuk ajar kepada francaisi. Kami mempunyai pasukan yang sentiasa memantau dan mengikuti perkembangan francaisi.

Untuk maklumat lanjut. 03 -410 77 363 / 410 78 363 (elis)





No comments:

Post a Comment